ساختمان موتور سه فاز القایی آسنکرون و سنکرون چیست؟
• موتور سه فاز القایی آسنکرون
موتور سنکرون در واقع نوعی موتور الکتریکی است که در آن سرعت روتور و سرعت میدان مغناطیسی استاتور برابر است و این سرعت سنکرون از رابطه N = NS = 120 f/P به دست می آید. در حالی که موتور آسنکرون موتوری است که روتور آن با سرعت کمتر از سرعت سنکرون می چرخد.
در یک موتور القایی ، میدان مغناطیسی چرخنده باعث القایی یک ولتاژ و پیرو آن یک جریان الکتریکی در سیم های روتور می شود. جریان به وجود آمده در روتور نیز ، یک میدان مغناطیسی به وجود می آورد که موجب چرخش روتور در جهت میدان مغناطیسی دوار استاتور خواهد شد.
اما نکته ی مهم آنکه، روتور همیشه با سرعتی میدان در استاتور می چرخد و به همین علت است که این نوع موتورها ، آسنکرون یا غیر همزمان گفته می یود. پرکاربردترین نوع موتور سه فاز در صنعت آسانسور، موتور سه فاز روتور قفسی (قفس سنجابی) می باشد.
• موتور سه فاز القایی سنکرون
اگر خروجی قطب های روتور به وسیله کلکتور از موتور خارج شده ، به یک منبع ولتاژ خروجی متصل شود به طوری که روتور نیز به سهم خود میدان مغناطیسی جداگانه و یکنواختی را ایجاد کند ، به این نوع موتور، سنکرون گفته میشود.
در این موتورها ، مقدار لغزش برابر صفر است ، زیرا سرعت چرخش روتور همواره برابر سرعت میدان دوار استاتور است . ساختمان موتورهای سنکرونی که در صنعت آسانسور مورد استفاده قرار می گیرند ، اندکی با ساختمان بالا متفاوت هستند. در این گونه موتورها ، از آهنربای دائم برای ایجاد میدان مغناطیسی روتور استفاده میشود.
آسانسورهای دو سرعته به ظاهر دارای یک موتور هستند اما در واقع دو موتور بوده که از لحاظ الکتریکی از یکدیگر ایزوله می باشند. همانطور که بخش تابلوی کنترل به آن اشاره شد یکی از موتور ها سرعت تند و دیگری سرعت کند می باشد. هیچگاه این دو موتور همزمان تحریک نمی شوند و تفاوت سرعت در این موتور به دلیل اختلاف قطب های آن دو است .
برای اتصال برق به موتورهای سه فاز از ترمینالی به نام تخته کِلِم استفاده می شود. این ترمینال داخل جعبه ای که بر روی بدنه موتور تعبیه شده است قرار دارد. همانطور که در این عکس نیز مشاهده میشود، سیم بندی موتورهای آسانسور معمولا ستاره ای می باشد.