کفشک های آسانسور چیست؟
این قطعات در هر دو طرف و در بالا و پایین بر روی قاب وزنه و یوک کابین نصب میگردند و با ریل ها در تماس هستند و با حرکت در امتداد آنها کابین و وزنه ی تعادل را هدایت میکنند. کفشک ها انواع مختلفی دارند. کفشک های غلتکی و کفشک های لغزشی که این نوع کفشک از نوع ثابت و لولایی تشکیل میشود.
سطح تماس کفشک ها با ریل معمولا از نوع پلاستیک یا تفلون است که هر چند گاه به صورت دوره ای آنها را تعویض میکنند تا از لقی آنها پیشگیری نمایند. کیفیت نصب ریل ها و کفشک ها تاثیر مستقیم بر کیفیت حرکات کابین دارد و اگر عمل نصب دقیق صورت نگیرد ممکن است باعث تکان های شدید کابین شود.
هر چند اگر این تکان ها به فعال شدن سیستم ترمز ایمنی (پاراشوت) منجر نشود خطری برای مسافرین ندارند ولی مطلوب مسافرین نیز نخواهد بود.
کفشک های نوع لغزشی را میتوان برای سرعت های تا 2/5 متر بر ثانیه استفاده کرد ولی معمولا برای سرعت های 2 متر برثانیه استفاده میشود.
در آسانسورهایی که بار سنگین حمل میکنند پلاستیک کفشک ها از جنس سخت و در مورد آسانسورهای مخصوص حمل افراد معمولا از جنس نرم و فنری میباشد. تا ضمن ایجاد حالت ارتجاعی باعث کاهش سر و صدای کابین و جذب انحراف های بسیار جزئی در اجرای ریل گردند. این نوع کفشک ها نیاز به گیریس کاری جهت کاهش سر و صدا و اصطکاک دارند.
در محل های که آسانسورهایی با سرعت های بیش از 2/5 متر بر ثانیه نیاز باشد کفشک غلتکی مورد استفاده قرار میگیرد. آنها دارای حالت فنری هستند و در سرعت های بالای 5 متر بر ثانیه ممکن است دارای ضربه گیرهایی جهت کاهش لرزش کابین آسانسور باشند.
هنگامی که کابین آسانسور به خوبی بالانس شده باشد کفشک های غلتکی نصب شده روی کابین حرکت مناسب خواهد داشت و فشار زیاد به غلتک ها وارد نشده که نه تنها باعث تولید سر وصدا نشده بلکه باعث ایجاد حرکت ضعیف آسانسور نیز نخواهد شد.
نصب و تنظیم کفشک های غلتکی از اهمیت بالایی برخوردار است که باید نصب آنها توسط نصاب مختصص صورت بگیرد. در کابین هایی که یوک انها به صورت لیفتراکی باشد (در آسانسورهای هیدرولیکی جک از کنار) عموما از کفشک های غلتکی استفاده میشود.