شکل و مساحت کابین
سطحی کابین آسانسور، مسافر یا بار را در خود جای میدهد باید اندازه کافی باشد که بتواند در زمان اوج جابجایی ساختمان مسافرین را در طبقات جابجا کرده ضمن اینکه تعداد نفرات کابین یکی از پارامترهای تعیین کننده در تعیین زمان رفت و برگشت کابین آسانسور میباشد. کلیه پارامترها و تجهیزات آسانسور نیز تابع تعداد نفرات مسافر و یا مقدار بار کابین است.
کلیه مقررات آسانسوری و شرکت سازنده سعی دارند ظرفیت کابین آسانسور را بر اساس حداکثر گنجایش نفرات در داخل آن بر حسب کیلوگرم سامان دهند. کوچک شدن ابعاد کابین باعث کاهش ظرفیت جابجایی نفرات و ایجاد ترافیک سنگین و شلوغی در طبقه ی اصلی و از طرفی بزرگ شدن بی دلیل آن نیز باعث گران تمام شدن آن و نیز افزایش زمان های رفت و برگشت کابین و افزایش زمان انتظار در طبقه هم کف میشود. طبق استاندارد EN81 به طو متوسط سطح لازم برای استادن یک نفر داخل کابین ۰/۲۸ متر مربع میباشد . همانطور که در شکل نشان داده شده است، عرصه شانه های یک فرد متوسط ۶۰ سانتی متر و عمق بدن او در حدود ۴۵ سانتی متر و سطحی که اشغال میکند بیضی شکل است . البته این ابعاد فرض بر این است که افراد با یکدیگر تماس نداشته ، در داخل کابین ازدحامی وجود ندارد . در صورت ازدحام داخل کابین ابعاد بیضی شکل فرد به ۵۸ سانتی متر به ۳۳ سانتی متر کاهش پیدا کرده که در این صورت سطح لازم به ۰/۱۹ متر مربع می رسد.
در محاسبات فرض بر این است که وزن متوسط مسافرین زن و مرد را تشکیل می اهد که حدودا ۸۰٪ ظرفیت کل بر حسب حاضر ضرب تعداد نفرات در ۷۵ کیلوگرم به ازای هر نفر می باشد البته جرم هر نفر بر حسب شرایط اقلیمی و منطقه ای و آب و هوایی است .
نسبت ابعاد (AR) در یک کابین آسانسور نسبت عمق کابین می باشد . عموما سعی بر این است که عرض کابین نسبت به عمق کابین بیشتر باشد . (به استثنای کابین های ویلچر بر و برانکارد بر و تخت بر) زیرا به هنگام بارگیری و تخلیه مسافر و بار زمان کمتری را صرف میکند. عموما در طراحی کابین در کشور آمریکا، تعداد ردیف های مسافر در عمق بیش از ۳ تا ۴ نفر نیست ، و از عرص کابین نیست به عمق (AR) حدودا ۱/۳ تا ۱/۴ می باشد، در صورتی که استاندارد EN81 این مقدار به ۱/۰۵ تا ۱/۱۵ می رسد.
هرچه عرض کابین بیشتر باشد، به همان نسبت بازشوی درب کابین نیز عریض تر خواهد شد. همانطور که در شکل دیده میشود هر چه عرض درب بیشتر باشد سرعت سوار و پیاده شدن مسافرین بیشتر و آنها به یکدیگر برخورد نکرده پس زمان توقف کابین در طبقات کمتر خواهد شد.