ترتیب قطع و وصل شدن کنتاکتورها چگونه است؟
در جدول زیر ترتیب قطع و وصل شدن کنتاکتورها و سرعت و جهت حرکت موتور اصلی تناسب با آن نمایش داده شده است .
در آسانسورهای دو سرعته ، در ابتدای هر حرکت کابین (حرکت موتور) ، یکی از کنتاکتورهای جهت ، بالا یا پایین به همراه کنتاکتور سرعت تند جذب میشود، پس نتیجه آن که کنتاکتور سرعت تند بیشتر از همه کنتاکتورها قطع و وصل شده و معمولا زودتر نیز خراب میشود. امروزه در برخی از تابلوهای کنترل امکانی برای مشاهده ی آمار تعداد استارتها در تمامی طبقات وجود دارد که این آمار خود به تعویض به موقع کنتاکتورها پیش از بروز هر گونه حادثه ای کمک میکند.
در آسانسورهایی با سرعت یک متر بر ثانیه پس از رسیدن کابین به نزدیکی (۸۰ تا ۹۰ سانتی متر) طبقه مورد نظر که قبلا در حافظه قرار گرفته است، کنتاکتور سرعت تند قطع شده، بلافاصله کنتاکتور سرعت کند جذب میشود و پس از رسیدن کابین تراز طبقه مورد نظر همه کنتاکتورها قطع میشوند. ترمز موتور هم به دلیل اینکه برق بوبین آن از همین کنتاکتورها تهیه شده است ، بلافاصله قطع شده، موتور – در نتیجه کابین – دقیقا در تراز طبقه می ایستد.
بررسی ویژگی های مداری کنتاکتورها :
Change over :
در صورت جذب همزمان دو کنتاکتور جهت بالا و پایین ، سه فاز قدرت به هم اتصالی کرده ، کنتاکت کنتاکتورهای مربوطه سوخته، فیوز،اصلی قطع میشود. در برخی از موارد نیز موجب آتش سوزی تابلوی کنترل میگردد. برای جلوگیری از بروز این مسئله کنتاکتورهای جهت با هم change over میشوند.
عمل change over کردن ، با قرار دادن کنتاکت کمکی بسته هر کنتاکتور در مسیر بوبین کنتاکتور دیگر انجام میشود.