درب تمام اتوماتیک آسانسور
درهای تمام اتوماتیک آسانسور، که به آنها درهای کشویی یا اتوماتیک (درهای برقی) گفته میشود، نوعی درب پرکاربرد در آسانسورهای مدرن هستند. این دربها به صورت خودکار با فشار دادن یک دکمه یا تشخیص حرکت باز و بسته میشوند، و نیازی به فشار یا کشیدن دستی ندارند.
یک درب طبقه تمام اتوماتیک آسانسور شمال قطعات عمده زیر است :
1. آستانه (سیل) :
درب کشویی طبقه دارای یک آستانه (سیل) فلزی متناسب با آستانه درب کابین است که امروزه از جنس برنزی و یا آلومینیومی و در مواردی نیز فولادی بکار گرفته می شود.
آستانه توسط پیچ و مهره به نبشی که به سازه ساختمان در کف مهار شده است متصل می گردد. آستانه کاملا با محور امتداد دو ریل های کابین در یک راستا قرار قرار گرفته و شاقول می شود و با مرکز ورودی کابین نیز هم مرکز است. هر آستانه درب طبقات با سطح تمام شده کف همطراز و کف سازی می گردد.
2. نگهدارنده های عمودی در دو طرف :
در بعضی از تولیدات شرکت های سازنده درب، این ستون های نگهدارنده بکار گرفته و از بالا قطعات درب را به دو طرف ( بالا وطرفین ) سازه متصل می کنند و در انتها دو سر آستانه به آن وصل شده و در محل خود می نشیند. از طرفی این نگهدارنده ها سر درب افقی یک قاب کامل برای درب ورودی تشکیل می دهند.
هر یک از این ستون های نگهدارنده در چند نقطه به دیوار اوسط بست متصل می شوند. انتهای آنها همچنین می تواند به سیل درب طبقه بعدی، به سازه ساختمان و یا توسط اهرم به ریل کابین وصل شود. بعضی از شرکت های تولید کننده درب فاقد نگهدارنده های فوق هستند و سر درب بر روی قاب ورودی محکم شده ومهار می گردد.
3. سر درب و تجهیزات آن :
سر درب شامل قاب سر درب، ریل های راهنمای لته های درب، سیستم قفل و اهرم کلاچ درگیر کننده درب طبقه با درب کابین ، کابل تک رشته مخصوص جابجا کننده لته درب ها، آویزهای لته های درب غلطک های خاص خود و موتور می گردد.
موتورهایی در درب های کوچکتر و سبک توسط تسمه شیاردار درب ها را به حرکت در می آورند که معروف به موتورهای خطی هستند. درحالی که در درب های بزرگ تر و سنگین تر سایر مکانیزم ها مورد استفاده قرار می گیرد که می توان از اهرم و زنجیر نام برد.
ریل های راهنمای لته های درب طبقه عموما از جنس آلومینیوم ( به دلیل سبکی آن ) با سطح مقطع تیغه ای است که در قسمت بالا به شکل محدب است. ریل ها در داخل سردرب به آن با پیچ و مهره متصل هستند. مجموعه آویز لته های درب دارای غالطک های خاص با لته های درب به آویزها آویخته شده و به متصل می شوند و در روی ریل های راهنما به سمت چپ یا راست حرکت کرده و در مسیر خطی هدایت می شوند.
4. لته های (پنل ها) درب طبقه :
لته های درب عموما از ورق فولادی حداقل به ضخامت 1/25 میلی متر و حداکثر تا 2/5 میلی متر به صورت یک جداره هستند. در درب های ضد حریق این لته ها دو جداره هستند و در مواردی حتی برای افزایش مقاومت آن در مقابل ضربات فیزیکی و حرارت ضخامت ورق بیشتر شده و حتی بین دو جدار از پشم سنگ پر می گردد. همانطوری که در مطرح گردید لته های درب توسط آویزهای مجهز به غلطک در روی ریل های راهنمای سردرب هدایت می شوند.
لته ها در پایین قسمت توسط خارهایی در داخل شکاف یا شیار آستانه مستقر بوده و در مسیر افقی هدایت می شوند. معمولا این خارها دارای یک بخش پلاستیکی یا فلزی هستند که به لته متصل بوده و در شیار آستانه حرکت می کنند. ضمنا این خارها در هنگام حرکت از نوسانات درب جلوگیری می کنند.