قطعات آسانسور
سوییچ پروانه
آسانسور یکی از ایمن ترین سازه هایی است که ساخته میشود. این ایمنی را میتوان در قطعات و مکانیزم های الکترومکانیکی بکار گرفته شده در هنگام ساخت آسانسور دید. یکی از این مجموعه مکانیزم ها که با نام سری استپ شناخته میشود وظیفه دارد در صورت وجود هرگونه مشکل کابین و مجموعه آسانسور را در هر جایی که قرار دارد به سرعت متوقف کند و از بروز هرگونه حادثه پیشگیری کند. یکی از اجزای سازنده سری استپ لیمیت سوییچ است که با نامهایی مثل سوییچ پروانه ای ، شالتر پروانه ای و لیمیت پروانه ای شناخته میشود.
این قطعه وظیفه دارد فرمان کم کردن سرعت را به تابلو بدهد. وظیفه لیمیت سوییچ دوم صدور فرمان توقف آسانسور به تابلو فرمان است. یعنی وظیفه دارد از برخورد کابین با سقف یا کف چاهک جلوگیری کند.
قفل درب لولایی
قفل درب به منظور ایمنی درب آسانسور درب به خودی خود باز نشود از قفل
درب طبقه آسانسور استفاده می شود.اگر کابین در طبقه اول توقف کرد درب
طبقه پارکینگ و یا به جز طبقه اول نباید هیچ دری نباید باز باشد .
طریقه کار قفل درب آسانسور بهران
وقتی که کابین آسانسور در یک طبقه می رسد و درب داخل کابین
آسانسور باز می شود ، , وقتی که درب کابین آسانسور باز می شود
باز شوی درب به سمت چپ و یا راست می باشد اگر درب
کابین آسانسور به سمت چپ باز
شود درب کابین چپ باز شو می باشد و اگر به سمت راست
بازشو می باشد.و الان تصور کنیم درب کابین آسانسور چپ با شو
می باشد ، لته های درب کابین آسانسور به سمت بازشو یعنی به
سمت چپ بسته می شوند وقتی که لته درب کابین به انتها
می رسد کمان مکانیکی باز شده و دستگیره قفل درب طبقه
آسانسور را به سمت چپ کشیده و زبانه قفل در داخل کابین
آسانسور آزاد شده و درب طبقه آسانسور می شود.
روغندان
روغندان ریل آسانسور یکی از قطعات پرکاربرد در آسانسور است.که در مرحله راه اندازی آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد.میزان روغن روغندان در هر ماه توسط سرویسکار آسانسور مورد بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم مقداری روغن بر آن افزوده می شود
روغندان آسانسور در کشور ایران طراحی و به تولید رسیده است.
این روغندان مخصوص ریل آسانسور و بر روی کابین آسانسور نصب می گردد.
وظیفه روغندان چرب کردن و روانکاری ریل راهنمای آسانسور با استفاده از روغن مخصوص آسانسور است که داخل روغندان ریخته می گردد.نمدی هایی که روی روغندان قرار دارد بر روی ریل آسانسور کشیده شده و با چرب شدن ریل آسانسور ، حرکت کابین نرم و روان می گردد.
جعبه رویزیون ( معمولی یا کارکدک ) :
جعبه رویزیون آسانسور (Elevator Revision Box) به عنوان واسطی بین تابلو فرمان آسانسور و تجهیزات الکتریکی کابین آسانسور عمل میکند. در درون جعبه رویزیون آسانسور ترمینالهایی وجود دارد که این ترمینالها به وسیله سیم و تراول کابل به ترمینالهای تابلو فرمان آسانسور متصل میشوند. محل قرارگیری جعبه رویزیون در سیستم آسانسور، بر روی کابین آسانسور میباشد. بیشترین کارایی جعبه رویزیون آسانسور، هنگام تعمیر یا سرویس آسانسور است. مرحله نخست تعمیر یا سرویس آسانسور فعال کردن کلید جعبه رویزیون آسانسور است.
جعبه رویزیون آسانسور به عنوان واسطهای برای برقراری ارتباط بین کابین آسانسور و تابلو فرمان آسانسور است. ارتباط میان شستی طبقات، شستی داخل کابین آسانسور، مدارات برقی کابین، ارتباط با موتور آسانسور و… از جمله این ارتباطات میباشند. از دیگر کابردهای جعبه رویزیون آسانسور، هنگام تعمیر یا سرویس آسانسور است. بدینگونه که تعمیرکار یا سرویس کار آسانسور با قرار گرفتن بر روی کابین آسانسور و فعال کردن جعبه رویزیون، کلیه ارتباطهای کابین آسانسور با تابلو فرمان آسانسور را قطع کرده و کنترل آسانسور با جعبه رویزیون صورت می پذیرد. در حالت رویزیون آسانسور، حرکت کابین آسانسور تنها با فرمان دادن از طریق کلیدهای روی جعبه رویزیون انجام میشود.
پاراشوت :
ترمز ایمنی که در اصطلاح پاراشوت نامیده میشود، مکانیزمی است که بر روی یوک و دو طرف آن سوار میشود، و به وسیله ی دو فکی که دارد میتواند کابین را روی ریل ها قفل کند.
عملکرد ترمز ایمنی به گونه ایراست که به محض افزایش بیش از حد سرعت کابین، سیم بکسل گاورنر متوقف میگردد. اهرمی که به سیم بکسل متصل است کشیده میشود و دو فک (لقمه ی ترمز) را به هم نزدیک میکند، در این زمان بر اثر وزن کابین و سطح تماس فک ها با ریل، کابین می ایستد.
کفشک و لنت :
یکی از قطعات مهم آسانسور، کفشک آسانسور است. اهمیت وجود این قطعه در حرکت نرم و روان کابین آسانسور و وزنه تعادل آسانسور آشکار میشود. کفشک آسانسور در بالا و پایین کابین و وزنه تعادل نصب میشود. نقش کفشک آسانسور به عنوان هدایتکننده کابین و وزنه تعادل در امتداد ریل راهنمای آسانسور است. کفشک آسانسور انواع مختلفی دارد که دارای قیمت و کیفیتهای متفاوتی میباشند
وظیفهی اصلی کفشک آسانسور، کمک به لغزش کابین آسانسور یا وزنه تعادل در امتداد ریل راهنمای آسانسور است. اما از دیگر کاربردهای این قطعه میتوان به بالا بردن کیفیت حرکت آسانسور اشاره کرد.
سر بکسل :
کابین و وزنه ی تعادل توسط سیم بکسلهای فولادی معلق نگاه داشته میشوند، سیم بکسل ها از یک طرف به یوک و از طرف دیگر به چارچوب وزنه متصل میگردد. این اتصال توسط وسیله ای است به نام سر سیم بکسل که شامل یک سوکت گوه ای هست که همراه یک فنر مارپیچ فولادی یا ضربه گیر لاستیکی و کابلشو می باشد. یک روش سریع و موثر در بستن انتهای سیم بکسل استفاده از کرپی میباشد. سیم بکسل از روی یک نیم لوله حلقه ای کوتاه (اشکی) از داخل گوه سر بکسل میگذرد و یک حلقه ی بسته را تشکیل میدهد و انتهای آن توسط حداقل سه بست بسته میشود. پیچ بست همیشه باید در قسمت بارگذاری شده سیم بکسل باشد و قسمت U در قسمت غیر بارگذاری شده نصب شود. فاصله ی کرپی ها از یکدیگر ۸ برابر قطر سیم بکسل میباشد
.امروزه بیشتر سر بکسل ها از نوع گوه ای است که به جای نوع سر کاسه سربی که در قدیم از آن استفاده می شد، به کار میرود قرار میگیرد.
دلایل آن، نصب ساده تر و آسان تر در هنگام تعمیرات می باشد. در این روش پش از گذاشتن انتهای سبم بکسل از داخل سوکت توسط کرپی به کدیگر محکم میگردند. قابل توجه اینکه همیشه سمت مهره های کریی در روی سیم بکسل تحت کشش بار بوده که باید به هنگام نصب دقت لازم صورت گیرد.
دلیل استفاده از فنر در سر سیم بکسل ها تا حد امکان متعادل کردن کشش در سیم بکسل و ضمنا در هنگام شروع و توقف آسانسور ضربات اعمالی به کابین و وزنه تعادل را مستهلک کرده مهار میکند.
عدم کشش مساوی در سیم بکسل ها باعث سائیدگی نامتعادل در شیارها و در نتیجه تفاوت در قطر سیم بکسل ها میگردد که باعث سرخوردگی سیم بکسل ها روی فلکه ی کششی میشود.